سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گذرگاه نمونه سوال
 

ایده ای برای اردیبهشت و خرداد سومی ها

 




در چند سال اخیر که نمرات امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان در نتایج و پذیرش کنکور سراسری
دانشگاه‌ها تأثیر‌گذار شده است، شیوه‌ی فعالیت دانش‌آموزان سال سوم در ماه‌های فصل بهار باید متفاوت از گذشته باشد.


آن‌چه مسلم است، این است که، نمره‌ی تک‌تک درس‌هایی که امتحان نهایی دارند، به میزان 15‌درصد در نتیجه‌ی کلی و رتبه‌ی نهایی داوطلب مؤثر خواهد بود. از سوی دیگر، خود کتاب‌ها و مطالب سال سوم، سؤالات قابل توجهی در کنکور سراسری دارند. مثلاً در تمام گروه‌های آزمایشی کنکور، دست کم 4 تا 5 سؤال (معادل 16 تا 20‌درصد) از زبان فارسی طراحی می‌شود و در درس دین و زندگی نیز بین 8 تا 9 سؤال (حدود 35‌درصد) از مطالب سال سوم طرح می‌شود و .... .


با این تفاسیر، توجه به امتحانات نهایی و تک‌تک‌ نمرات آن‌ها و تسلط به مفاهیم، کتاب‌ها و سؤالات مطرح شده از آن‌ها می‌تواند بهترین منابع و دستور کار فصل بهار باشد.

اما چه فعالیت‌هایی برای این دروس لازم است؟


? در ابتدا باید سعی کنید در کنار تمام جزوات پر‌حجم‌ و مفید خود، به متن کتاب درسی، تمرینات و مثال‌های کتاب توجه کنید. حتی در عین سادگی، آن‌ها را دوباره حل کنید و سپس به سراغ جزوات خود و تمرینات اضافه بروید. در انتها حتماً مطمئن شوید در کتاب درسی مطلب یا مبحث یا تمرین و مثالی از قلم نیفتاده باشد. فراموش نکنید در امتحانات نهایی، شیوه‌ی تصحیح و کلید سؤالات در نمره‌ی شما بسیار تأثیر می‌گذارد و ملاک تصحیح‌کنندگان و طراحان، متن و نوشتار کتاب است.


? در ادامه، هنگام برنامه‌ریزی به مباحثی که اخیراً (پس از بهمن‌ماه) تدریس شده بیش‌تر بها دهید و مطالعه‌ی آن‌ها را در اولویت قرار دهید. چرا که این مطالب کم‌تر دوره شده‌اند، کم‌تر مورد آزمون و امتحان قرار گرفته‌اند و تسلط شما بر آن‌ها کامل و کافی نیست. به همین دلیل و برای این‌که مطالعه‌ی چنین مباحثی در روز‌های امتحان باعث اضطراب و نگرانی نشود، بهتر است در اولویت مطالعه و تمرین و تکرار باشند.


? ساعت مطالعه‌ی خود را در اردیبهشت افزایش دهید تا بتوانید علاوه‌بر کار‌های دبیران و مطالعه‌ی درس‌های جدید، به رفع ضعف‌ها و دوره‌ی مطالب بپردازید. اما لازم است در انتهای هفته، استراحتی را نیز برای خود در نظر بگیرید تا در خرداد‌ماه با همین انرژی و توان، مطالعه و تمرین و تکرار را ادامه دهید.


? به سؤالات و امتحانات سال‌های گذشته توجه کافی داشته باشید. چرا که سؤالات امسال نمی‌تواند تفاوت فاحشی با چند سال گذشته داشته باشد. مطالب کتاب‌ها محدود و مشخص است و شما با حل چند دوره‌ امتحان نهایی برای هر درس، می‌توانید به مفاهیم اصلی و کلیدی مسلط شوید و اعتماد به‌نفس بگیرید. مطالعه‌ی کلید سؤالات که مصحح بر اساس آن‌ به پاسخ، نمره می‌دهد، می‌تواند نوشتار و پاسخ‌گویی شما را بهتر و هدفمند‌تر کند. پس تمام پاسخ‌ها را به دقت مطالعه کنید.


? همان‌طور که اشاره شد، لازم است با برنامه‌ای منظم و دقیق پیش بروید تا امکان مطالعه‌ی تمام دروس و دوره‌ی مباحث قبلی فراهم شود. بدون برنامه، کم کم استرس و به‌هم‌ریختگی شما بیش‌تر می‌شود و برخی دروس به ویژه عمومی‌های پر‌حجم، خواب شب‌های امتحان را از شما می‌گیرد. بی‌خوابی شب امتحان نیز برای بسیاری از دانش‌آموزان معادل چندین نمره بی‌دقتی (از انواع مختلف) خواهد بود.


? به خود آرامش بدهید و سعی کنید منطقی باشید. حتی اگر فکر می‌کنید در نخستین امتحان نمره‌ی عالی کسب خواهید کرد، ولی در واقعیت، پس از برگزاری امتحان پیش‌بینی شما عملی نشد، خودتان را تحت فشار روانی قرار ندهید. چرا که هر درس به صورت جداگانه مؤثر خواهد بود و نمره‌ی کم شیمی نمی‌تواند به نمره‌ی خوب ریاضی لطمه‌ای بزند. متأسفانه ایده‌‌آل‌گرایی و کسب نمره‌ی 20 از مشکلاتی است که سبب می‌شود بسیاری از دانش‌آموزان خوب، تمام درس‌های دیگر را فدای یک نمره و یک امتحان کنند. منطقی باشید. چرا که حتی دانش‌آموزی با معدل نهایی 90/18 هم جزو بیست نفر اول کنکور بوده است. پس نمره‌ی خوب و عالی فقط 20 نیست و هر درس، نمره و جایگاه خود را دارد.

منبع:test1389.mihanblog.com


[ شنبه 91/10/30 ] [ 6:43 عصر ] [ محمد ملکوتی ] [ نظر ]

دعای تقویت حافظه

برای تقویت حافظه خواندن این دعا بعداز هر نماز توصیه شده است.

سُبْحَانَ مَنْ لَا یَعْتَدِی عَلَی أَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحَانَ مَنْ لَا یَأْخُذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ سُبْحَانَ الرَّءُوفِ الرَّحِیمِ اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِی قَلْبِی نُوراً وَ بَصَراً وَ فَهْماً وَ عِلْماً إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدِیرٌ

دعای وقت مطالعه

اللّهُمَّ اَخْرِجْنى مِنْ ظُلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَکْرِمْنى بِنُورِ الْفَهْمِ اَللّهُمَّ افْتَحْ عَلَیْنا اَبْوابَ رَحْمَتِکَ وَانْشُرْ عَلَیْنا خَزائِنَ عُلُومِکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ

خدایا مرا بیرون آور از تاریکى ‏هاى‏ وهم،و به نور فهم گرامى ‏ام بدار،خدایا درهاى رحمتت را به روى ما بگشا،و خزانه‏ هاى علومت را بر ما باز کن به مهربانی ‏ات اى مهربان‏ترین مهربانان.


[ شنبه 91/10/30 ] [ 6:24 عصر ] [ محمد ملکوتی ] [ نظر ]

برای دریافت نمونه سوالات هر رشته روی لینکهای زیر کلیک کنید.

 

 

منبع: http://emtehan.roshd.ir


[ جمعه 91/10/29 ] [ 3:27 عصر ] [ محمد ملکوتی ] [ نظر ]

 

شهادت امام رضا(ع)، غریب الغربا ، تسلیت باد

 

 


[ شنبه 91/10/23 ] [ 8:11 صبح ] [ محمد ملکوتی ] [ نظر ]
[ شنبه 91/10/23 ] [ 7:49 صبح ] [ محمد ملکوتی ] [ نظر ]
   1   2      >
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

نویسندگان
آرشیو مطالب
امکانات وب

آزمون آنلاین از ابتدایی تا کارشناسی ارشد

متن جایگزین

متن جایگزین



بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 38002